Den gode ven

Ring til en Ven

De fleste mennesker har igennem en eller flere perioder haft en ‘bedste’ ven eller veninde, som har været omdrejningspunktet for dem i særlige etaper af livet. Ikke at forveksle med en kæreste eller ægtefælle, for denne type relation er typisk en anelse anderledes.

Det var måske i folkeskolen, i teenage-årene eller på den senere uddannelse, eller det var en ven, som fulgte en gennem opture og nedture gennem det voksne liv. - En som var særligt god til at forstå ens egen krøllede tankegang og humor.

- Hvis vennen eller veninden af forskellige årsager forsvinder ud af ens liv, kan det efterlade et dybt savn hos nogle, og visse mennesker har meget svært ved atter at skabe en lignende relation til en ny ‘bedste ven’. Dette kan skabe ensomhedsfølelser og sårbarhed i pressede situationer, hvor man virkelig står og mangler sådan en ven.

- Har du nogensinde har mistet din ‘bedste’ ven eller veninde?

Så  er der  kun en vej frem: op på hesten igen.

Fortæl dig selv igen og igen, at din nye bedste ven findes derude et eller andet sted – og tag så ud og mød nogle mennesker. Involvér dig i nogle sager eller bliv aktiv i nogle foreninger - og  snart vil du opdage, at verden er fuld af andre mennesker, som også leder efter nogle nye venner.

Én af dem kan ovenikøbet blive din nye, bedste ven.

- Go ‘ rejse :)

Den blinde vinkel

Ring til en Ven

De fleste mennesker har en eller flere blinde vinkler, fuldstændigt ligesom biler…

De blinde vinkler styrer ofte vore fravalg – af andre mennesker, af handlinger, af nye veje – eller af os selv.

Du kan sammenligne det lidt med en klap der går ned, – en klap som  gør, at vi for eksempel ikke ‘ser’ eller ‘hører’ en anden person, dvs. stopper med at ænse den anden. Man kan faktisk mærke det fysisk – hvis man forsøger at mærke efter – om en egen blinde vinkel er trådt i kraft i en given situation. Jeg selv mærker det som en summen i det ene øre og en stram, kontrolleret nakkemusket :/.

Den blinde vinkel hæmmer os i virkeligheden, for den betyder at vi ikke observerer de signaler, som andre sender os, når de kommunikerer til os og iøvrigt giver vi så heller ikke den eller de personer, som vi lukker ude, en chance.

Igennem mange år lukkede jeg konsekvent min mor ude, når hun talte til mig. Jeg gik så vidt som til at se den anden vej eller ligefrem vende ryggen til hende, når hun forsøgte at få kontakt – jeg VILLE bare ikke connecte med hende. På den måde afskar jeg mig selv effektivt fra at få en helt basal forståelse af hende selv og hendes valg gennem livet – og hendes valg under min opvækst.

Mange år senere indså jeg, at min mor havde gjort sit bedste for mig – der hvor hun var og med de ressourcer hun havde på det tidspunkt. Pludselig gik det op for mig, at jeg havde mistet noget, som andre havde haft siden barndommen - en tæt tilknytning til min egen mor. Selvom jeg efterfølgende prøvede var øjeblikket ovre – min blinde vinkel havde skadet mere end som så, det lykkedes mig aldrig helt at genvinde tilliden og fortroligheden med min mor.

- Og hvad med dig – kender du dine egne blinde vinkler?

Hvis du vil arbejde med dine egne blinde vinkler, så prøv at lyt til din krop næste gang du taler med en person, som du ikke umiddelbart svinger med, eller som du ikke umiddelbart kan være åben og tillidsfuld overfor. Prøv så at lægge mærke til signalerne fra din krop og dit hoved og prøv at identificere hvor din klap sidder … Det er aldrig for sent at fjerne klapper, og jo flere jo bedre :) .

God rejse…

 

 

Bruddet

Ring til en Ven

De fleste mennesker oplever ikke-ønskede, brudte relationer på et eller flere tidspunkter gennem deres liv, både i forbindelse med afsluttede forhold eller separation i en eller anden sammenhæng.

Oplevelser af den karakter kan farve og påvirke vort liv negativt i årtier derefter, blandt andet fordi vi efterfølgende ofte træffer beslutninger, som direkte udspringer af vores dårlige erfaring efter oplevelsen.

Sådanne beslutninger kan til tider være mere til skade end til gavn for os i vort senere liv.

Til gengæld kan de  – til tider mange år senere  – ændres, hvis vi bliver bevidste om dem.

Jeg oplevede selv da jeg var midt i tyverne at blive  frygteligt såret og vred, da jeg blev droppet af min daværende kæreste. Som en del af det at komme videre besluttede jeg mig for fremover at leve alene. Så ville jeg jo undgå at komme til at stå i samme situation en anden gang.

Jeg involverede mig herefter aldrig rigtigt i de mænd, jeg mødte. Selv rigtige hunks, som ville mig blev afvist.

- I mellemtiden glemte jeg alt om kæresten fra dengang og dermed også min beslutning.

I de følgende år følte jeg i stigende grad et savn,  og jeg længtes efter at få en fast kæreste, samtidigt med at jeg ikke rigtigt kunne forstå hvorfor mine forhold aldrig rigtigt blev til noget.

På et tidspunkt ca 10 år efter hændelsen blev jeg endelig bevidst om hvad der havde bremset mig i at gå ‘rigtigt ind’ i mine mange, løse forhold, og forstod, at min beslutning fra dengang ubevidst havde modarbejdet mit behov for at finde Mister Right.

Idag er jeg lykkeligt gift med en dejlig mand, som deler mit liv på godt og ondt :) .

- Har du nogensinde truffet en beslutning, som nu har styret dit liv i flere år og som du nu er parat til at ændre?

Hvis du kan nikke genkendende til dette, så kan du skabe din egen forandring ved at følge disse trin:

1. Sæt tid af i din kalender og lav en aftale med dig selv

2. Find  et roligt sted og føl efter hvad du inderst inde ønsker dig i forhold til en af dine særlige relationer

3. Undersøg i dit eget indre om du på noget tidspunkt selv har ændret retning eller truffet en radikal beslutning på grund af  en brudt relation

4. Hvis du har erindring om en sådan beslutning og nu er blevet bevidst om omstændighederne, så mærk efter om beslutningen stadig holder, eller om det er på tide at droppe den helt

5.  Træf en ny, positiv beslutning som kan hjælpe dig i din nuværende relation

 

Selvværd

Ring til en Ven

I en befolkningsundersøgelse fra 2011 som omfattede over 5000 besvarelser svarer 20% kvinder på tværs af alle aldersgrupper, at de har et lavt selvværd. Og op til 50% af kvinderne i undersøgelsen svarer, at de af og til oplever lavt selvværd.

Lavt selvværd er manglende tro på sit eget værd, at man selv som person har værdi.

Undersøgelsens resultater kan læses her: http://www.psykiatrifonden.dk/Materiale/Files/cormarkundersogelse.pdf

- Det er jo helt vildt mange, danske kvinder,  der oplever lavt selvværd i deres dagligdag!

Der er skrevet mange bøger om hvordan man styrker sit eget selvværd – den bedste jeg har læst er Gloria Steinems: ‘Selvværd- den indre revolution’. Hun beskriver minutiøst hvordan kvinders selvværd falder drastisk fra teenage alderen og opefter, og de samfundsmæssige mekanismer som medvirker hertil.

- Har man lavt selvværd, er man mere udsat for at blive deprimeret og mere udsat for stress, fordi man er dårlig til at sige fra, når ens egne grænser bliver overskredet. Det betyder, at man er mindre tilbøjelig til at tro på – og lytte til sig selv - og dermed oftere går glip af de muligheder, der byder sig i livet.

F.eks er kvinder med lavt selvværd dårlige til at forfølge deres egne drømme og gå efter sine egne mål.

- Jeg selv har også lidt af lavt selvværd  og jeg tillod det at begrænse mig i årevis i  sociale sammenhænge. – Til fester gik jeg f.eks typisk en hurtig runde, sagde hej til et par hoveder jeg kendte og  skyndte mig derefter hjem igen. Så ku’ jeg jo sige, at jeg havde været der.

Årsagen var bl.a, at  jeg ikke magtede kunsten at small-talke og jeg følte iøvrigt heller ikke, at jeg havde noget særligt at byde ind med. Så med andre ord fortalte min indre stemme mig, at min tilstedeværelset overhovedet ikke var berettiget.

- Hvor fedt var det lige?!

Idag har jeg lært mig selv at tale med andre om stort og småt – og anerkendt, at det er ok blot at være mig selv, og ok blot at være til stede ved en fest. Også selvom man et øjeblik ikke lige står og snakker med andre. Det vigtige er jo, at man er blevet inviteret med til festen, for det indikerer jo faktisk at andre finder at man har en værdi. Og hvis jeg finder mig selv i et hjørne uden andre, kan jeg idag sagtens gå hen til nogle andre og starte en samtale.

- After all – fester er jo til for at mennesker kan mødes.

En lignende parallel kan man drage til arbejdspladsen.

- Og hvad med dig?

Hvis du også  af til oplever at være begrænset af lavt selvværd, kan du bruge disse trin og booste dit eget selvværd:

1. Gå ind i din kalender og lav en aftale med dig selv

2. Find et roligt sted og tænk nu på alt ved din person, som har vist sig at være værdifuldt for dig selv eller andre. Det vil være personlige egenskaber, som du inderst inde ved har skabt værdi eller været nyttigt i særlige situationer.

Hint: et eksempel kunne være ‘tålmodighed’ i en situation, hvor et barn var involveret, et andet eksempel kunne være ‘drive’ i en situation, hvor du sammen med nogle andre skulle nå et mål

3. Skriv alle dine værdifulde, personlige egenskaber ned i sammenhæng med den/de situationer, hvor du ved med dig selv, at andre også har oplevet, at du har bidraget positivt

Hint: et eksempel kunne være ‘jeg er tålmodig, når jeg hjælper børn med deres lektier’, eller ‘mit drive hjælper med at få teamet i mål’

4. Visualisér en af situationerne, hvor du bare ved, at du skaber værdi for dig selv og andre

5. Hvis du lykkedes i trin 4 – så gentager du øvelsen – for nu har du nu den første byggesten til at nå målet – et bedre selvværd.

6. God rejse :)